Overlast

Een groet, een praatje of even bij elkaar op de koffie. Meestal gaan we als buren goed met elkaar om. Soms is de verstandhouding minder goed en er kan zelfs sprake zijn van overlast. Het kan gaan om lawaai, dieren, rondslingerend vuil, gebrek aan (tuin)onderhoud of vervelend gedrag. Wij adviseren in een vroeg stadium met uw buren te praten over uw ergernis. Zoekt u daar wel een geschikt moment voor en probeer kalm te blijven. Als u boos reageert, heeft u weinig kans op begrip. Het beste is de overlast rustig, duidelijk en concreet te benoemen. Het kan zijn dat uw buren zich niet bewust zijn van de overlast die zij geven en is het in één gesprek al opgelost.

Lukt het niet om een overlastsituatie onderling te bespreken en op te lossen dan kunt u bij ons een overlastmelding indienen via Mijn Sint Joseph. Een handgeschreven melding kunnen wij helaas niet in behandeling nemen. Bent u niet thuis op internet? Komt u dan gerust even langs aan ons kantoor. Wij helpen u graag uw melding digitaal te verwerken op onze website.

Naar Mijn Sint Joseph

Wat kan ik zelf doen aan de overlast?

Wij adviseren u met uw buren te praten over uw ergernis. Het kan zijn dat uw buren zich er niet van bewust zijn dat zij overlast geven. Het beste is de overlast rustig, duidelijk en concreet te benoemen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op en kunt u afspraken maken die voor u beiden goed werken.

U kunt ook kijken wat Buurtbemiddeling Almelo eventueel voor u kan doen.

Wie kan voor mij bemiddelen bij een overlastsituatie?

Als u een conflict heeft met uw buren en er samen niet uitkomt, kunt u Buurtbemiddeling Almelo inschakelen. Op de website vindt u al veel informatie, tips en adviezen. Buurtbemiddeling is gratis.

Hoe kan ik overlast melden bij Sint Joseph?

Lukt het niet om een overlastsituatie onderling te bespreken en op te lossen dan kunt u bij ons een overlastmelding indienen via de button 'overlast melding maken' op de homepage van onze website. Dit kan 24 uur per dag 7 dagen per week.

Een handgeschreven melding kunnen wij helaas niet in behandeling nemen.

Bent u niet thuis op internet? Komt u dan gerust langs aan ons kantoor. Wij helpen u graag uw melding digitaal te verwerken op onze website.

Bij burenoverlast/ burenruzie zijn wij wettelijk niet verplicht om te bemiddelen.
Komt u er samen niet uit, dan kunt u advies vragen bij  Buurtbemiddeling.

Waarom kan ik overlast niet anoniem melden?

Een overlastmelding die binnenkomt, behandelen wij altijd vertrouwelijk. Aan de overlastgever geven wij nooit zonder toestemming van de overlastmelder door wie de melding gedaan heeft. Pas als het tot een rechtszaak komt, voeren wij de overlastmelding als bewijsmiddel aan. Wij vragen daarvoor altijd toestemming aan de melder. Een anonieme overlastmelding - dus zonder naam en adresgegevens - is voor de rechter geen bewijsmiddel.

Ik woon in een koopwoning. Kan ik een overlastmelding over een huurder van Sint Joseph doen?

Wij adviseren u om eerst met onze huurder in gesprek te gaan. Wilt u dit niet alleen doen, dan kunt u dit ook samen doen met een vrijwilliger van Buurtbemiddeling. Lukt het niet om de overlastsituatie op te lossen dan kunt u Sint Joseph altijd een overlastmelding sturen. Dit kan via de button 'Overlast melden'.  

Bemiddelt Sint Joseph bij een burenruzie?

Bij burenruzies zijn wij wettelijk niet verplicht om te bemiddelen.
Komt u er samen niet uit, dan kunt u advies vragen bij Buurtbemiddeling.

Ik ervaar overlast van huisdieren in mijn buurt. Wat kan ik (zelf) doen aan de overlast?

Wij adviseren u de eigenaar van het dier hierop aan te spreken. Het kan zijn dat zij zich er niet van bewust zijn dat huisdieren overlast geven. Met een goed gesprek kunt u deze ergernis misschien samen oplossen of afspraken maken die voor u beiden goed werken. Komt u er samen niet uit, dan kunt u Buurbemiddeling inschakelen.

Er staat iemand anders op mijn parkeerplaats, wat kan ik doen?

Als u niet weet van wie de auto is adviseren we u een briefje onder de ruitenwisser te plaatsen. U kunt aangeven dat u de parkeerplaats huurt en de eigenaar van de auto vriendelijk verzoeken de auto te verplaatsen.

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Help ons onze website te verbeteren door uw vraag naar ons te sturen via ons feedbackformulier

Stel uw vraag