Jouw huurovereenkomst

Als je en woning of andere ruimte van ons huurt, teken je een huurovereenkomst. In de huurovereenkomst staat onder andere het adres van het gehuurde, de namen van de huurders, de huurprijs en het moment van de huurbetaling geschreven. Aan de huurovereenkomst is het Huurreglement woonruimte verbonden met daarin de rechten en plichten die gelden voor jou als huurder en voor Sint Joseph als verhuurder.

Veel gevraagd over Jouw huurovereenkomst

Waar vind ik de algemene voorwaarden die bij mijn huurovereenkomst horen?

Algemeen

Wanneer u wordt uitgenodigd om het huurcontract te ondertekenen ontvangt u van ons het 'Huurreglement woonruimte'. Hierin staan uw rechten en plichten die gelden voor u als huurder en voor Sint Joseph als verhuurder.

Kan mijn kind medehuurder worden?

Algemeen

Kinderen die bij hun ouders inwonen, kunnen volgens het huurrecht in principe geen medehuurder worden. Er is één uitzondering waarbij een kind medehuurder kan worden: het kind is 35 jaar of ouder, heeft altijd onafgebroken bij zijn/haar ouder(s) ingewoond en blijft dat ook in de toekomst doen. Je kan dit aantonen met een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) met woonverleden en een verklaring waaruit blijkt waarom de relatie duurzaam en op de toekomst gericht is. Geldt deze uitzondering voor jou? Je kan de aanvraag doen via het formulier verzoek medehuurderschap

Mag ik huisdieren houden?

Algemeen

Het houden van huisdieren door huurder is toegestaan, als dit geen overlast of hinder veroorzaakt. Uitwerpselen moeten in dit geval meteen worden opgeruimd dus mogen niet in de tuin blijven liggen, dit geld uiteraard ook voor het balkon. Dit zijn geen uitlaatplaatsen. Bij het veroorzaken van overlast of hinder mag Sint Joseph verwijdering van huisdieren eisen.

 

De huurprijs van de woning van mijn buren is lager dan die van mij. Hoe kan dat?

Algemeen

Dat kan te maken hebben met verschillende zaken. Bijvoorbeeld omdat jouw buren langer dan jou in de woning wonen. Als je buren gaan verhuizen, wordt voor die woning een nieuwe huurprijs bepaald. Het kan ook zijn dat in jouw woning aanpassingen zijn gedaan, die jouw buren niet hebben. B

Ik ben langer dan twee maanden niet in mijn woning. Moet ik Sint Joseph dit laten weten?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Het is wel verstandig jouw buren hierover te informeren zodat zij weten waar je bereikbaar bent in het geval van calamiteiten.

Ik gebruik mijn huurwoning als tweede woning en heb mijn hoofdverblijf ergens anders. Mag dat?

Algemeen

Nee, dit mag niet. Het hoofdverblijf hoort jouw gehuurde woning te zijn. Op dit adres hoor je ook geregistreerd te staan bij de gemeente Almelo.

Mag ik een bedrijf starten in mijn woning?

Algemeen

Hiervoor heb je toestemming van de gemeente en van ons nodig. Vraag eerst toestemming aan bij de Gemeente Almelo. Beoefen je een vrij beroep? Dan mag je in de meeste gevallen starten met een bedrijf aan huis. Een vrij beroep is bijvoorbeeld: een architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant

Over het algemeen geldt dat jouw huis een woonkarakter moet houden. Dat betekent dat:

  • je niet meer dan 1/3 van de woning gebruikt voor jouw bedrijf je met jouw bedrijf geen overlast veroorzaakt voor jouw buren
  • Je geen reclame maakt op jouw huis
  • Je bedrijf een kantoorfunctie heeft
  • er geen personeel werkt vanuit jouw huis.

Heb je toestemming van de gemeente Almelo? Vraag dan ook bij ons toestemming aan via een e-mail of brief. Laat ons weten wat voor bedrijf je wil starten en wat de werkzaamheden zijn. Stuur ook de toestemming van de gemeente mee. Wij toetsen jouw verzoek op onder andere de onderstaande punten:

  • Degene die het bedrijf uitoefent woont zelf in de woning.
  • Er werkt geen ander personeel.
  • Er is geen bouwvergunning nodig.
  • Je ontvangt geen, of zeer beperkt, klanten aan huis.
  • Er mag geen sprake zijn van toename van verkeer in jouw straat.
  • Je veroorzaakt met jouw bedrijf geen overlast voor omwonenden.

Ik ben getrouwd en wil de naam op mijn huurovereenkomst graag veranderen.

Algemeen

De naam op de huurovereenkomst kan alleen gewijzigd worden na een Koninklijk Besluit of huwelijk. Je kan de naamswijziging aanvragen via het contactformulier. Stuur een kopie (of foto) van het Koninklijk Besluit of trouwboekje mee.

Mijn partner is overleden, de naam op het contract moet gewijzigd worden. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Gecondoleerd met het verlies.

Je gebruikt dit formulier alleen om het overlijden van uw echtgenoot/echtgenote of partner aan ons door te geven.
Stuur een kopie van de rouwkaart of kopie van de akte van overlijden mee. Dit formulier kan je afgeven op ons kantoor of naar ons opsturen. Je krijgt binnen tien dagen na ontvangst van het formulier een schriftelijke reactie.

Wat kan ik doen wanneer de woning gebreken heeft?

Algemeen

Welke kosten voor u zijn en welke voor de verhuurder leest u op de website van de Rijksoverheid.